18فوریه 2022- محققان دانشگاه هرتفوردشایر در انگلستان، ارتباط قابل توجهی را بین خواب ضعیف و خطر بیشتر ابتلا به دیابت نوع 2، در بیماران پیش دیابتی یافته اند.

این مطالعه که در مجله تحقیقات دیابت و بیماری های عروقی منتشر شد، از 40 بیمار مراجعه کننده به برنامه ملی پیشگیری از دیابت انگلیس خواسته شد تا پرسشنامه شاخص کیفیت خواب پیتسبورگ را تکمیل کنند تا الگوهای خواب آنها توسط محققان از جمله کیفیت و مدت زمان خواب ارزیابی گردد. بر اساس تعریف خواب ضعیف، به داشتن مشکل در به خواب رفتن، بیدار شدن مکرر در طول شب یا داشتن مشکل تنفسی در حین خواب گفته می شود.

همه شرکت کنندگان در این مطالعه از نظر بالینی مبتلا به پیش دیابت تشخیص داده شده بودند، به این معنی که قند خون آنها بالاتر از حد طبیعی بود و بنابراین در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت نوع 2 بودند. محققان دریافتند که ارتباط قابل توجهی بین خواب ضعیف و افزایش سطح هموگلوبین A1c که نشانه ای از قند خون بالا است، وجود دارد، و هر چه سطح HbA1c بالاتر باشد، خطر ابتلا به دیابت بیشتر می شود.

دکتر لیندسی کاس، متخصص ورزش و تغذیه از دانشگاه هرتفوردشایر که رهبری این مطالعه را بعهده داشت، گفت: اکنون تاکید بیشتری بر پیشگیری از بیماری ها، به ویژه بیماری های مزمن طولانی مدت مانند دیابت وجود دارد. اگرچه ارتباط بین خواب ضعیف و دیابت به خوبی شناخته شده است، اما ما اطلاعاتی کمتری در مورد تاثیر خواب ضعیف بر ایجاد دیابت نوع 2 در بیمارانی داشتیم که از نظر بالینی به عنوان افراد مبتلا به پیش دیابت شناسایی شده اند.

برای بیماران مبتلا به پیش دیابت، تغییر شیوه زندگی شامل رژیم غذایی، فعالیت بدنی بیشتر و کاهش وزن، می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد. طبق این تحقیقات، بهبود خواب نیز می تواند به پیشگیری از این وضعیت جدی کمک کند. بنابراین، درک کیفیت خواب بیماران، در کنار معیارهای موجود مانند شاخص توده بدنی، این امکان را به پزشکان می دهد که هنگام درمان بیماران پیش دیابتی، انتخاب های آگاهانه تری داشته باشند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2022-02-pre-diabetic-patients-poorly-greater-condition.html